Devlet” ve “İslâmî merkez” ya da “merkez” neresi, “çevre” nereye düşer? (2)

“`html

Türkiye’nin Kültürel Krizi: Asimilasyon ve Eliminasyon Süreci

Türkiye, yaklaşık iki yüzyıldır, asimilasyon yani kendine olan güvenin kaybolması ve ardından yok olma, intihara sürüklenme tehlikesi ile karşı karşıya. Bu süreç, ülkenin tarihini şekillendiren değerleri, kültürel yapısını ve ruhunu tehdit eder hale gelmiştir.

Amerikan Muhafazakâr Aydınların Yansımaları

Şerif Mardin’in Amerikalı sosyal teorisyen Edward Shills’ten ilham alarak geliştirdiği “merkez-çevre” kavramını yeniden ele almak gerekir. Ancak bu sefer, gerçek anlamda ve doğru bir şekilde Türkiye’nin dinamiklerine uyarlayarak konuşmalıyız.

Edward Shills, Robert Nisbet ile birlikte Amerikan sosyal teorisinin önemli isimlerindendir. Onlar, Chicago Üniversitesi çevresinde toplanmış ve sosyal teorinin evriminde önemli bir rol oynamışlardır.

Robert Nisbet’in “Sosyolojik Düşünce Geleneği” adlı eserini Türkçeye çevirmiş olmam, bu teorileri tanıtmak adına bir katkı sunmak istendiğinden kaynaklandı. Shills’in, “Tradition” (Gelenek) adıyla bilinen kitabının da Türkçeye kazandırılması gerektiğini düşünüyorum. Türkiye’deki İslami kesimlerin aydınları ile Batı’nın bu öncü muhafazakâr düşünürleri arasında bir diyalog başlatılması, ülkemizin düşünsel yapısını zenginleştirebilir.

Ancak günümüzde bu muhafazakâr düşünürlerin de etkisi azalmış durumda; Batı’da liberal görüşlerle beraber postmodernizm, radikal akımları besleyerek düşünce merkezini derinden sarsmıştır.

Postmodernizmin Etkileri ve Entellektüel Boşluk

Cassirer, Batı düşüncesinin yaratıcılığının yitirilmesinin sebeplerinden birinin “entelektüel merkez” fikrinin yokluğu olduğunu belirtiyordu. Erken bir dönemde bu kaybı görmek, onun sembolik formlar üzerine yazdığı eserlerin bir sonucuydu. Modernizm ile gelen sanat anlayışları, aslında merkezi düşüncenin sağlam olmadığını gözler önüne seriyor.

Düşüncenin Kalbi: Türkiye’nin Kültürel İhtiyacı

Burada, Türkiye’nin İslami merkezinin yitirilmesi ve bunun kültürel bir intihar sürecini nasıl doğurduğu üzerinde düşünmemiz gerekiyor. Entelektüel merkez kavramına bakış açımızı gözden geçirmeliyiz.

Edward Shills, toplumun değerlerini, ruhunu ve kültürünü “merkez” olarak tanımlarken, bu temel değerlerin dışındaki oluşumları “çevre” olarak nitelendiriyor. Toplumun ruhu, bu merkezde anlam bulurken, çevre ise marjinal unsurları ifade ediyor.

Şerif Mardin ise Türkiye’deki laik devletin “merkez” olduğunu, İslami çevrelerin ise “çevre” konumunda yer aldığını belirtmiştir. Bu perspektif, Türkiye’deki asimilasyon ve eliminasyon sürecini anlamak açısından önem taşımaktadır.

Kültürel İnkâr Süreci ve İslami Kimlik

Türkiye, Tanzimat dönemi ile birlikte İslami kimliğinden şüphe etmeye başladı. Cumhuriyet ile birlikte ise Ahmet Hamdi Tanpınar’ın ifade ettiği şekilde “kültürel inkâr” süreci içinde buldu kendini. Radikal Batılılaşma projeleri, toplumun medeniyet köklerini inkar ederken, İslami değerler hızla toplumun her alanından uzaklaştırılıyor.

Günümüzde ise, Nietzsche’nin pasif nihilizm olarak tanımladığı bir durumla karşı karşıyayız; hedonizm, toplumda bir bilinç kaybına yol açıyor ve bu durum, kültürel intiharın eşiğini zorlamaktadır.

Devletin Rolü ve Yeni İdeolojik Yapılar

Bu ülkede yanlış bir söylemle “2500 yıllık devlet tecrübesi var” gibi masallar anlatılıyor. Lakin gerçekte milletin devleti artık yok olma aşamasına geldi; bu durumu fark etmek gerekiyor.

Modernleşme sürecindeki devrimler, aslında toplum üzerinde hiçbir etki yaratan bir yapı kurmuş değil. Ülkenin sosyolojisini değiştiren şebekeler, bu durumu derinleştirirken, milletin devleti yok olmuş durumda.

Şu an, popülist ideolojiler ve yeni milliyetçi akımlar, Türkiye’yi tehlikeli bir çıkmaza sürüklemektedir. İslami merkez, entelektüel, siyasal ve sosyal boyutlarıyla birlikte yitirilmiş durumdadır.

Bu noktada, derin düşünmek ve uzun soluklu okumalar yapmak, Türkiye’nin geleceği için son derece kritik bir hale gelmiştir.

“`

Related Posts

Sigaraya yeni zam: Hangi sigara gruplarına zam geldi, en ucuz ve pahalısı kaç TL oldu?

ÖTV zammı sonrası sigara fiyatları yeniden arttı. Temmuz 2025 itibarıyla JTİ, BAT ve Imperial Tobacco sigara gruplarına 5 TL zam geldi. En ucuz sigara 78 TL, en pahalı sigara ise 96 TL oldu. Zamlı sigara fiyatlarının duyurulmasıyla “Hangi sigara grubuna zam geldi?” ve “En ucuz sigara fiyatı ne kadar?” sorularını araştırılıyor.

İzin verildi ama sadece eczanelerde satılacak

Sağlık alanında yeni düzenlemeleri içeren kanun teklifi, Meclis Sağlık Komisyonu’nda kabul edildi. Buna göre, kenevirden elde edilen tıbbi, destekleyici ve kişisel bakım ürünleri sadece eczanelerde satılabilecek. Satış, üretim, ruhsatlandırma ve …

Kredi kartı ile altın alanlar dikkat! Para veya hapis cezasıyla karşı karşıya kalabilirsiniz

Nakit ihtiyacını kredi kartı ile altın alıp onu yeniden paraya çevirenler bankaların ve Gelir İdaresi Başkanlığı’nın radarına girdi. Özellikle kart borcunu ödemeyenlerin ‘kasten dolandırıcılık’la suçlanabileceğini belirten hukukçular uyardı.

Ev sahibi hakkında çoğu kiracının bilmediği kritik haklar: Boşu boşuna evinizden olmayın

3 Temmuz 2025 Perşembe günü, TÜİK tarafından açıklanan Haziran ayı enflasyon verileri doğrultusunda, Temmuz ayında konut ve iş yerleri için uygulanacak kira artış oranı azami yüzde 43,23 olarak belirlendi. Ancak, çoğu kiracı, ev sahiplerinin bu oranı aşarak yüksek kira taleplerinde bulunmalarına karşı haklarını bilmemektedir. İşte kiracıların haklarını korumak adına bilmesi gereken kritik detaylar…

Tiryakileri üzecek haber! Bir sigara grubuna zam…

Tekel Bayileri Yardımlaşma Derneği Başkanı Erol Dündar, bir sigara grubuna zam geldiğini duyurdu. SİGARAYA ZAM GELDİ Sosyal medya hesabından paylaşım yapan Dündar, “Ve sigaraya ilk zam dediğimiz gibi 5 TL geldi. Hayırlı olsun” ifadelerini kullandı …

Mevduat faizlerinde yükseliş sürüyor: İşte 500 bin TL’nin aylık getirisi!

Mevduat faiz oranları yüksek seyrini korurken, yatırımcılar belirli birikimlerinin getirisini hesaplıyor. Bankaların güncel oranları doğrultusunda 500 bin TL’nin 32 günlük kazancı araştırılıyor.